Svarsinlägg

Fick ett par kommentarer om att jag hade fel i det här inlägget som jag skrev för ett par dagar sedan. Jag borde kanske förklara mig?

Klart som fan att man inte ska låta någon stampa på en, vad jag menar är att man måste låta sig själv ha fel ibland. Går man in med den inställningen som Blondinbella gör har man oftast svårt att se sig själv som boven, man har svårt att acceptera att alla människor gör misstag, inklusive en själv. Självförtroende och egocentricitet är två olika saker, ja, men de hör ihop. Jag säger inte att självförtroende alltid är dåligt, men det medför för det mesta egocentricitet och jag tycker det är en jävligt oattraktiv egenskap. Vad jag ville säga med mitt inlägg var, att jag är trött på egocentriska människor helt enkelt.

Men ja, jag uttryckte mig fel. Hoppas ni förstår mig bättre nu?

Kommentarer
Postat av: Gustaf

Håller fortfarande inte med om att självförtroende medför för det mesta egocentricitet.



Kanske i vissa fall men inte i majoriteten av de "fallen".



Tror det finns fler som har mycket och bra självförtroende som inte är egocentriska än vad de finns folk som är det.

2009-12-01 @ 18:25:21
Postat av: jess

Jag håller med Gustaf där, självförtroende och egocentricitet hör inte alls ihop speciellt mycket.



Självgodhet och egocentricitet, visst, men självförtroende är något helt annat.



Oftast kan det nog till och med vara så att en person med bra självförtroende är mindre egocentrisk än en med dåligt självförtroende - därför att då tror man förhoppningsvis tillräckligt på sig själv för att slippa känna att man jämt behöver stå i fokus och att allt ska handla om en själv.



puss!

2009-12-01 @ 18:50:13
Postat av: Lina

Blablabla.

Jag tycker det du skrev var bra Petra!

Såklart att det kan finnas folk med bra självförtroende som är mindre egoistiska än andra osv, men i sånt fall kan man ju säga så om allting eller hur, man måste ju få generalisera lite ibland.



Och jag fattar precis vad du menar. Man ska ju naturligtvis ta hand om sig själv och "vårda" sig själv både psykiskt och fysiskt. Men man behöver inte alltid göra det helt på egen hand, man kan ta hjälp av andra människor runt omkring sig. Man behöver inte alltid ha inställningen att "ensam är stark" för varför skulle vi i sådana fall vara ett flockdjur, det är ju helt meningslöst om alla ska vara en helt egen individ som alltid går sin egen väg och bryr sig mest om sig själv.

Klart som korvspad att man ska bry sig om sig själv för annars skulle man troligtvis säcka ihop, men det är en sådan där grundmässig sak, det gör väl alla? Man behöver inte ta det till överdrift och få folk i omgivningen att känna sig meningslösa inför den personen bara för att den har så bra självförtroende att den alltid klarar allt själv.



så...pju :) långt inlägg.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback