Time to shape up

Jag blir rätt irriterad ibland när jag pratar med, läser om eller hör om någon med bra självförtroende. Tänk er Blondinbella till exempel. Hon påstår att den viktigaste personen i hennes liv är hon själv, hon är i centrum och hon prioriterar alltid sig själv. Hon låter inte någon annan stampa på henne, utan hon är bra som hon är och ingen kan påstå någonting annorlunda. Förlåt, men vad är det för skit? Om man tänker så, vad blir man för människa då? Man blir ett egoistiskt svin. Jag tror att det hon beskriver är den personen som troligtvis kommer lyckas grymt bra i livet, men som kommer få gå hela vägen ensam. Man kan inte alltid prioritera sig själv. Empati är enligt mig en av de absolut viktigaste egenskaper som en människa har, vi måste vara medvetna om varandra. Vi måste respektera andra människor, och även respektera att vi själva gör fel ibland. Ingen är perfekt, och vi måste ständigt lyssna på våra medmänniskor för att förbättras.

Jag prioriterar för de mesta andra människor före mig själv, för att jag sätter större värde på dem än på mig. Det är nu på senaste tiden som jag har varit lite egoistisk av mig, och det hatar jag. För mig är det inte en bra egenskap att tänka på sig själv, jag skulle hellre vilja tänka på människorna runt omkring mig.
Det är dags för mig att börja tänka igen, komma ut ur bubblan som jag varit i för en alldeles för lång tid.

Jag mår hellre dåligt själv, än att se mina närmsta göra det.

Kommentarer
Postat av: Tiger

Kan inte göra annat än hålla med till 100%

Postat av: jessica

Det är klart att empati är ett av det viktigaste som finns, även att kunna lyssna på och ta åt sig av vad andra människor har att säga. Men bra självförtroende och egocentricitet är olika saker. Man är ju faktiskt den viktigaste människan i ens eget liv - ingen kan påstå något annat. Därför måste man kunna prioritera sig själv, ta hand om sig själv och inte låta någon trampa på en (på rätt sätt såklart). Annars låter du andra människor ta över ditt liv, och hur ska du då få andra människor att må bra om du själv inte gör det?



Bra blogg förövrigt :)

2009-11-29 @ 19:59:50
URL: http://jessicaforpresident.blogg.se/
Postat av: Gustaf

Jag tycker det finns massa fel i det du säger, t.ex.



"Hon låter inte någon annan stampa på henne, utan hon är bra som hon är och ingen kan påstå någonting annorlunda."



Vadå, så det är positivare att låta andra trampa på en o bry sig om någon annan säger något elakt?



"Hon sa att jag var ful.. därför måste jag vara de" <-- att tänka så är ju helt åt helvete..



Det är väl mycket mer positivt att ha ett bra självförtroende o inte låta andra stampa på en, än ett dåligt självförtroende när man tar åt sig all kritik eller dåligt som någon säger?



Jag tycker helt klart att det är smart att tänka så och jag tror jag själv gör de till en viss mån. Och bara för att man tänker så betyder de inte att man kommer bli ett egoistiskt svin som kommer gå hela sitt liv ensam :S??

2009-11-30 @ 00:00:11
Postat av: Gustaf

å juste jag håller också med Jessica i kommentaren över..

2009-11-30 @ 00:01:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback