Årsresumé 2014

Ett år har gått sedan jag skrev sist. Vad hände? Bloggen brukade ju uppdateras rätt frekvent tidigare. Livet kom väl i vägen. Eller så försvann mitt behov av att skriva av mig. Det är nog en kombination. Och det jag behöver skriva av mig kring, är inte lämplig för en offentlig blogg. Tänker ofta att jag ska börja skriva i den där dagboken jag införskaffade mig för typ två-tre år sedan. Men är det bara jag som får skrivkramp efter ett par minuter? Går ju inte.
 
Hur som helst, är det kanske dags att summera 2014. Det är dessutom något som har blivit svårare att göra utan en blogg. Mycket försvinner bara. Glöms bort. Året har varit lite av en känslomässig bergochdalbana, men det senare halvåret har varit himla bra. Jag har skaffat mig en pojkvän jag tycker himla mycket om, och livet i övrigt känns väldigt stabilt.
 
Jag får nog punkta upp årets höjdpunkter. Det känns lättast, och det är även det jag vill kunna läsa om senare.
 
- Berlin med Felicia
Början av året var inget vidare, så höjdpunkterna börjar först i Mars. Felicia och jag drog lite spontant till Berlin, vilket var mycket trevligt och även väldigt passande: behövde ett break. Vi turistade en hel del, och bokade även in oss på en skrubbehandling på ett spa (där min upplevelse inte var alls så avslappnande som Felicias. Fick bland annat duscha naken inför väldigt många andra nakna människor). Bra resa. Jag tyckte om Berlin. Lugn stadsatmosfär.
 
Berlinmuren
 
Felicia på tysk marknad
 
Chips på pinne
 
Schnitzel!
 
 
- Tågluff med Grace
Årets största grej var väl att Grace och jag drog iväg på tågluff i två veckor i början av sommaren. Vi betade av 7 (Danmark, Nederländerna, Tyskland, Tjeckien, Österrike och Italien) länder och 11 städer (Köpenhamn, Amsterdam, De Haag, München, Prag, Wien, Wiener Neustadt, Venedig, Rom, Neapel och Milano. Även en liten stund i Vatikanstaten. Det var en väldigt intressant resa. Det var kul att se så många platser, och fötterna värkte varje dag efter alla promenader vi tog överallt (några gånger även med våra typ 12kg väskor på ryggen, i 30 graders värme). Vi testade på olika sorters boenden. Både hotell, Bed & Breakfast, hostel, couchsurfing och att bo hos vänner. Couchsurfing testade vi på vid två tillfällen, varav ett var toppen och det andra var ett av det mest bisarra ögonblicken i mitt liv. Sängen vi skulle sova i användes till vuxenlekar (inte av oss) strax innan vi skulle sova där. Fy. Blev även rånad på min plånbok i Rom, obehagligt och rätt opraktiskt. Bra resa i övrigt. Grace var en bra respartner. Och att sova på tåg var bättre än jag trodde. (Varning för bildbomb!)
 
 Fina köpenhamn, där vi gick över en mil med våra tunga väskor en sjukt varm, solig dag. Brände mig rejält.

Efter en lång natts tågresande, med flera byten pga oväder, kom vi till Amsterdam.
 
Pannkaksmåltid i Amsterdam
 
Fina Grace med pannkakor som var lite av en besvikelse
 
Strand i De Haag
 
Många bilder på oss står vi exakt likadant och är bara motsatta färger. Lite löjligt.
 
 
Tapasmåltid vid stranden
 
Vi anlände i Prag. Ännu en fånig stå-likadant-bild.
 
Vi gick upp i Prags lilla eiffeltornskopia.
 
Prag. Fin stad.
 
Den här fantan alltså. Fläder. Kan den komma tillbaka till Sverige snart?
 
Grace nöjd att ha kommit ut ur den konstiga couchsurfing-lägenheten.
 
<3
 
Pampigt ställe i Wien.
 
En staty med vältafsade bröst
 
Efter ungefär en veckas tågluff var jag GALET sugen på gurka. Så jag köpte en på en marknad.
 
Vi tog oss till Venedig
 
Fortfarande i Venedig
 
Venedig var mycket större än förväntat. Venedig och Amsterdam var våra favoritstäder.
 
Vi gick vilse i Venedig, eftersom vi inte hade lust att betala för en karta. Den här vägbeskrivningen fick vi tag på.
 
Trött tjej.  
 
I Vatikanstaten.
 
Första italienska pizzan. Efterlängtad.
 
Colloseum.
 
Neapel. Fint, men lite sunkigt och obehagligt på vissa ställen.
 
 Så nära midsommar vi kom. En jordgubbsdrink som ingen av oss drack mycket alls av. Äcklig.
 
En av MÅNGA italienska glassar
 
En tur med ryggsäckarna i Rom. Här på spanska trappan.
 
Fin galleria i Milano
 
 
 
- Loe
Tidigt på året fick jag ett samtal om att jag skulle bli moster. Väldigt speciellt, då jag inte haft några småbarn i mitt liv tidigare, jag har alltid varit yngst. Loe kom till världen den 19e september. Världens finaste lilla kille.
 
Coolaste killen i stan, med en av hans julklappar från mig.
 
- Gotland
I slutet av sommaren drog jag och min pojkvän till Gotland. Vi hyrde en tandemcykel och cyklade runt i Visby och runt omkring, åt gott och besökte en grotta. Jag hade inte varit på Gotland tidigare, och det var inte alls som jag hade tänkt mig. Framförallt var Gotland bara sjukt mycket större än jag hade tänkt mig.
 

Visby
 
Solnedgången vid en promenad tillbaka till hotellet
 
Vårat färdmedel. Roligt, men tungt.
 
 
- Körkort
Strax innan sommaren bestämde jag mig för att det var dags att fixa körkortet. Jag tog många lektioner under sommaren, och hösten blev väldigt intensivt med både körkortsteori, körning, jobb, plugg och att hitta tid för pojkvännen. Men den 15e oktober klarade jag teoriprovet, och den 16e oktober klarade jag uppkörningen. Jag var fruktansvärt nervös innan. Två veckor innan fick jag väldiga sovsvårigheter för att jag hade sån ångest kring det. Jag vet inte riktigt hur jag hade hanterat det om jag inte klarade båda delarna på första försöket. Jag blir ofta chockerad över att jag har körkort när jag är ute och kör. Jag trodde aldrig att jag skulle klara det.
 
- Ordförandeskap
Jag har nu under ett års tid varit ordförande för föreningen som tar hand om utbytesstudenter i min skola. Det har varit väldigt tufft, framförallt det första halvåret där min närmsta kollega tog alldeles för lite ansvar. Men vi har fått ihop en fantastiskt fin grupp av människor. Vi har roligt ihop. Och det är lärorikt. Jag kommer att sakna att vara ordförande. Men fortsätter som ledamot tills jag tar examen i sommar.
 

Årets värdeord: Glädje, stress, kärlek, ångest, tågresande (jag har åkt mer tåg iår än jag har i hela mitt liv, typ tio gånger så mycket).
 
Året avslutas i Örebro. Men först ska jag och Maija skriva färdigt vår C-uppsats.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback