Årsresumé 2012

Precis som på tusentals bloggar de senaste dagarna är det dags att göra någon form av resumé av mitt 2012. För det första kan man vi ju konstatera att 2012 var året då min blogg tynade bort totalt. Vi får se om det vänder, vet inte riktigt.
 
Första halvan av 2012 var hyfsat deppig vill jag minnas, eftersom jag inte hade någon fast sysselsättning. Jag pendlade fyra jobb: Resturang på Coop, receptionist på Friskis, vikarie på dagis och lite små jobb hos pappa. Jobbet på Coop var hemskt. Jag må låta som en spoiled brat, men att steka hamburgare, korv och typ 10 rätter till, kombinerat med den sämsta chefen man kan tänka sig, var fan sämst. Jag mådde sjukt dåligt varje gång jag gick dit, och det var väl därför jag inte gick dit särskilt många gånger. Aldrig mer, hoppas jag. Strax innan jag började lite smått på Coop var jag hos Lina i Piteå. Det var najz. Vikarierade även ganska mycket på dagis under en period, vilket var väldigt lärorikt. Jag har ju inga barn i min omgivning, så jag fick en hel del välbehövda kunskaper. Saknar barnen. De var väldigt söta.
 
Sen kom sommaren, som började med en resa till London. Där besökte vi Harry Potter Warner Bros Studios, och knallade omkring bland kulisserna, och fick även se vår efterlängtade konsert: Blink 182. Den var egentligen schemalagd i juli 2011, men flyttades fram 11 månader, vilket var fruktansvärt surt då, men visade sig vara värt det eftersom förbandet ändrades till All American Rejects. Sjukt bra konsert, troligtvis en av de bästa jag kommer att uppleva. Väldigt fin kväll.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dobby på Harry Potter Warner Bros Studios
Ollivanders
 
 
Hogwarts
 
Diagon alley!
 
Blink 182 på O2 Arena
 
Glad tjej med kepa
 
Vi knallade spontant förbi Abbey Road!
 
Under hela våren hade jag beslutsångest inför bokandet av kommande resa. En volontärresa i Grekland där jag skulle skydda sköldpaddor. Jag visste att det skulle vara så jävla läskigt, och det var just därför som jag i slutändan bestämde mig för att åka. Jag ville utsätta mig för något som jag egentligen tyckte var riktigt obehagligt(självklart var det till stor del för att jag tyckte att det skulle vara jätteroligt också). Så den 30 juni tog jag mig till Arlanda med en backpacker-ryggsäck och tog flyget till Aten. Jag grät på Arlanda, för att jag var så helvetes rädd. Landade i Aten, hittade en buss som tog mig till en av busscentralerna i Aten, där jag var om möjligt ännu mer rädd och fick sitta tillsammans med lokalbefolkningen och vänta på en buss i över två timmar. Sjukt obehagligt ställe. Sedan väntade en 4 timmars jävligt skakig bussresa, där jag den sista timmen som tur var hittade en tjej, Taylor, som skulle till samma ställe som mig. Vi tog oss till camping Meltemi, som för övrigt är den bästa kampingplatsen jag någonsin sett. Om ni någonsin ska på backpackerresa i Grekland kan jag absolut rekommendera Camping Meltemi strax utanför Gythio.
 
Sedan följde 2 veckor av tidiga mornar med beach surveys varje morgon. Halv 6 gick vi upp för att klockan 6 vandra på 4 olika stränder och leta efter bon där det möjligtvis kunde finnas sköldpaddsägg. Hittade vi något så gällde det att gräva fram äggen, mäta avstånd från vatten och liknande, och sedan se till att skydda äggen från rovdjur och människor genom att täcka boet med bambu och nät. Det var hårt arbete, och fruktansvärt varmt. Resten av dagarna gick till diskning, matlagning, arbete i informatiosnkiosken(som för övrigt var i princip värdelös eftersom vi inte kunde grekiska och de flesta grekerna inte kunde engelska)och en sjuk massa fritid med bad i havet och poolen. Vi hade även två lediga dagar under dessa två veckor. Den första spenderades i Limeni(ingen aning om hur det stavades dock, alla stavade det olika) som var en vacker liten fiskeby och den andra i Mystras där vi kollade på ruiner och besteg ett berg som man absolut inte ska bestiga om det är över +30 grader ute. Fyfan.
 
Det var hur som helst en otroligt cool upplevelse. Det var verkligen annorlunda och jag lärde känna människor från hela världen. Vi var tyvärr i princip bara tjejer, vilket självklart ledde till en hel del drama efter två veckors tid. Sedan var våra ledare riktigt dåliga. Fantastiska människor, men utan ledarkunskaper alls, vilket tyvärr gjorde att det var rätt dåligt arrangerat titt som tätt. Men jag ångrar absolut inte att jag åkte. Det var väldigt lärorikt och en rolig erfarenhet att ta med sig.
 
 
Belöningen vi fick efter en jävla massa grävande: Hålla i sköldpaddsägg. Känns fantastiskt att vi troligtvis hjälpte många sköldpaddsbebisar att överleva.
 
En sköldpaddas nattvandringsspår :')
 
En jävla massa grävande
 
Såhär såg det ut när vi var klara. Skyddat från rävar och andra rovdjur/människor
 
Första lediga dagen. Jag och Taylor i Limeni
 
Jag åt bläckfisk. Det var rätt gott.
 
Såhär såg det ut varje dag i princip. Chill i hängmattorna.
 
'
Jag och Emily på morning survey
 
Emily, sköldpaddsspår och ett potentiellt bo. Tror dock inte att det var några ägg där. Bara skitjobbigt att gräva eftersom det var bland en massa växter som fortfarande satt fast.
 
Fina vänner, Emily & Jayne, som jag senare under året åkte till Skottland för att träffa.
 
 
Som sagt, en hel del slappande
 
Godaste glassen någonsin.
 
Lediga dag nummer 2, i Mystras
 
Tjejerna jag var med i Mystras: Caroline, jag, Liying och Eleonore
 
Jag och Eleonore i Sparta som var lite av en besvikelse
 
Efter dessa två veckor hade jag ett dygn i Aten
 
Umgicks med Taylor och kollade på Acropolis
 
Efter denna resa jobbade jag på Friskis i 3 veckor, hade ett par lediga dagar och sedan började jag plugga Turism på Södertörns Högskola. Vilket jag fortfarande gör, även om jag har ifrågasatt om jag har valt rätt en massa gånger under terminens gång. Jag åkte även till Edinburgh i en vecka för att träffa Emily och Jayne, vilket var väldigt trevligt.
 
Jayne, Emily och jag uppe på Arthur's Seat i Edinburgh
 
Nu har jag skrivit en löjligt lång resume, som ingen förutom jag själv orkar läsa. Men det gör ingenting. Behövde få ner Greklandsresan i text. Tänkte avsluta med samma lista som förra året.
 
Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
- Jag åkte på volontärresa helt själv
 
Har du
några nyårslöften?

- Ja, jag och Linda har som mål att vi innan midsommar ska ha gått på alla Friskis tuffaste pass. Jag har även bestämt mig för att gå på minst en fotbollsmatch och en hockeymatch.

Blev någon/några
av dina vänner föräldrar i år?
- Nope.

Vilka länder
besökte du?

- England, Grekland och Skottland.

Bästa minnet
från 2012?
- Greklandsresan och Blink 182. Även Coldplay-konserten på Stadion var fantastisk.

Bästa köpet?

- Räknas volontärresan?

Vad spenderade du mest pengar på?
- Resor.

Gjorde
någonting dig riktigt glad?
- Resorna och mina vänner.

Var du gladare eller ledsnare i
år jämfört med tidigare år?
- Jämfört med 2011 tror jag att jag var gladare, men som alltid går mitt liv upp och ner som en diabetikers blodsocker.

Favoritprogram på TV?
- Kollar inte direkt på TV. Men har kollat en hel del på Dexter, The Big Bang Theory, Gossip Girl, Pretty Little Liars etc.

Är det något du sakna 2012 som du vill ha år 2013?
- En pojkvän vore trevligt, men jag planerar inte att leta efter en.

Vad ser du mest framemot med år 2012?
- Att lära känna skolans utbytesstudenter och att förhoppningsvis resa ännu mer.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback