USA del 4: New York

Insåg nu att jag fortfarande inte har gjort New York-inlägget. Och det var ju ett halvår sedan nu, så det kanske är dags? Jag vill trots allt minnas så mycket som möjligt.

Omställningen från Honolulu till New York var faktiskt riktigt jobbig. Allt resande gjorde att man inte riktigt hängde med i tidszonerna och man blev så sjukt trött. Dessutom gick man ju från sommarvärme till vinter, och att det var trött och kallt gjorde en ju rätt grinig. New York ska man nog uppleva när det är lite varmare tror jag. Men det var trots allt jävligt coolt att vara i New York.

Vi kom till New York på eftermiddagen, och gjorde misstaget att ta en buss istället för tåget. Det tog nog två timmar längre att ta sig in till Manhattan från JFK än det hade gjort om vi hade tagit tåget. Väl där kom vi till ett sjukt kompakt rum, som dessutom var svinkallt. Vi bodde på ett Holiday Inn, och det absolut bästa med det hotellet var att de vid frukosten hade en maskin som gjorde amerikanska pannkakor. Man tryckte på en knapp och maskinen gräddade en perfekt pannkaka. Helt okej, alltså.

Helt fruktansvärt dåligt ljus att fotografera i här, men HERREGUD vad goda hamburgare de har i USA.

Vägen som ledde till Times Square.

Paaaaparazzi. Det här är Hugh Jackman (Precis brevid den röda delen av paraplyt) som spelar Wolverine, som kom ut från hans show på Broadway.

Vi såg tre versioner av Frihetsgudinnan.

Vi tog en båttur för att åka ut och kika på frihetsgudinnan, och såhär såg Manhattan ut.

Vi gick förbi Ground Zero, där man inte kunde se någonting om man inte köpte någon grejs online. Det orkade vi inte. Men vi gick och kikade i memorial-lokalen.

En liten del av Tyresö i en av affärerna i New York :)

Times Square var ju såklart ett måste när man åkte till New York. Det känns lite fel att säga det, men det är otroligt vackert där. Så mycket färg och ljus, väldigt fascinerande.

Jag vid Times Square.

Central Park! (Helt sjukt vilken stor park det är!)

Ett träd som hade militärmönster. Ballt.

En söt lite ekorre i Central Park. Det kryllade av dem.

Strawberry fields. John Lennons minnesplats.

GUL BIL.

M&M World :)

Det är stört hur mycket vi hann med under våra tre veckor i USA. Egentligen skulle man nog behöva ett år för att kunna uppleva allting i lugn och ro och känna sig färdig. Nu vill jag tillbaka och uppleva MER. Men resan tog slut i New York. Vi tog ett sjukt segt flyg till Amsterdam, där vi landade typ 2 timmar för tidigt (vi hade en jävligt stark medvind verkar det som) och skulle redan innan det vänta ett par timmar där. Mitt i natten. Jag sov på en stol. Det var skönt att komma hem till Sverige.