Dialekter i all ära, men...

Jag funderar rätt ofta på dialekter. Jag tycker dialekter är härliga, alla har sin egen charm om man säger så. Däremot har jag aldrig riktigt förstått vad som är klassiskt för Stockholmska? Jag hör ju antagligen inte det eftersom jag själv pratar det. Många säger att vi låter snobbiga, och att vi säger "eh" om det blir tyst, när vi inte har något att säga.

Den klassiska stockholmskan är väl från söder? När man säger E istället för Ä och sådär.. Men hur är det med de som stönar efter varje mening då? Jag kan räkna upp minst tre i nian som verkligen tydligt stönar efter en mening, de drar liksom ut på sista bokstaven i ett stön.
Detta stör mig extremt mycket.
Är det typiskt stockholmska? Jag vill inte låta så!

Kommentarer
Postat av: Gurra

Gör jag deee xD?

2008-05-22 @ 22:43:07
Postat av: Petra

Nej Gustaf, det gör du inte :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback