Recensionen

I brist på annat kan jag ju lägga upp den löjliga recensionen jag gjorde till Henke tidigare i veckan.
Haha, enjoy I guess...


image475



Fantastic four & the rise of the silver surfer.


Behöver jag ens uttala om namnet? Jag kan höra den manliga skrovliga rösten på reklamen säga "the rise of the silver surfer" och inte annat än skratta. Det låter som någonting som skulle vara coolt, men blev ett totalt fiasko. Titeln får mig inte att vilja se filmen om man säger så.


Filmen då. Den var inte dålig, men bra var den ju inte. Inte alls min typ av genre och antagligen är det väl därför jag inte tyckte något vidare om filmen. Den påminde mig mest om barnfilmen, observera barn, Superhjältarna. Där de olika karaktärerna skiljer sig från mängden med sina superkrafter - kropp i gummiform, superhet(tolka det som du vill) kropp som börjar brinna, styrka till max, osynlighet, you name it. Visst, jag skulle ljuga om jag inte gillar filmen Superhjältarna starkt, men att se superhjältarna i mänsklig form var inte nödvändigt.


Sen kan man ju tycka att det är jävligt coolt med superhjältar, men då ska skådespelarna var duktiga! Jessica Alba är enligt mig en B-skådis, hon kan inte spela annat en oskyldig och känslig. Den enda hon lyckas med är att se ruskigt bra ut. Resten av skådespelarna då? De var ju faktiskt helt okej, men Johnny vinner nog mest på sitt utseende - i alla fall för min del. Mr. Fantastic hade ju någon sort Hugh Grant charm när han visade sina moves på dansgolvet. Mer än så uttalar jag mig inte.


Budskap? Den här grejen med att en planet som käkar energi och tänker förstöra jordklotet kan väl igenkännas med den globala uppvärmningen. Men det är ju en rätt drastisk version av den. Och det som de försökte få fram med val i livet, det var ju gulligt men kändes rätt meningslöst när man inte fick se den vackra flickan som han offrade sitt liv för.


Sen kommer ju såklart det klassiska - varför klarar sig alla karaktärer hela tiden? The invisible woman dog, men återupplivades efter en smekning från en silversnubbe. Och när hon väl hade vaknat, vad hade hon för skador? Jo, ett extra ögonbryn i form av blod! Smärtsamt!


Filmen har ju förstås tittats på med rätt kritiska ögon, jag har ju redan nämnt att genren inte riktigt funkar för mig. Men gillar man superhjältar i tajta dräkter så är det väl en sevärd film. Dock är det här nog inte den filmen som kommer öppna mina ögon för den underbara superhjälte-världen som du tycks leva i. ;-)


Kommentarer
Postat av: Tobias

svar: precis, bara ungen mår bra så =)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback